Ha hull a pelyhes

Zord időjárásban nehezebb a közlekedés

2011. január 25.

Az autósoknak és a tömegközlekedéssel utazóknak is korábban kellett elindulniuk, ha időben akartak eljutni céljukhoz – decemberben gyakran így sem sikerült.


A térség településeiről sokan járnak vonattal Budapestre dolgozni. Bár az elkövetkező napokra is enyhébb időjárást jósolnak, január végétől ismét visszatérhet a decemberi hideg, amely próbára teszi a vasúti sineket is.
– Erős fagyok esetén gyakoribbak a síntörések, valamint a felsővezetékeket, tartó sodronyok is könnyen elszakadhatnak a rájuk fagyott hótól – tájékoztatta lapunkat a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának Sajtóosztálya. – A vasúti pályákat mozdonyokra szerelhető hóekékkel és hőlégsugaras olvasztó berendezésekkel hómentesítik a MÁV dolgozói. A váltók állítása is nehezebb a télies időben, hiszen a vonat menetszele és a természetes szél is visszahordja a már eltakarított havat. A váltóállítási nehézségek a térségünkben átlagosan 20-40 perccel hosszabb menetidőt eredményeztek decemberben. Az idei tél leginkább Budapest elővárosában, az Észak-Alföldön, és a Dél-Dunántúlon okozott fennakadásokat, késéseket. Más területekhez hasonlóan a Budapest–Cegléd–Szolnok, valamint a Budapest–Újszász–Szolnok vonalakon is jellemzően síntörés és felsővezeték-szakadás nehezítette a vonatközlekedést. Ilyen esetekben az érintett vonalszakaszokon a két vágány helyett csak egyen tudtak közlekedni a vonatok, emiatt általában 10-20 perccel nőtt a menetidő. A nehézségek ellenére az eddigi adatok alapján nem volt lényeges változás a vasúti közlekedést igénybe vevők számában a régióban. Tehát sem az autósok nem váltottak át a tömegközlekedésre, sem a vonattal járók nem választották a személygépkocsit a szélsőséges időjárási viszonyok miatt.
– A hirtelen érkező hóesésben és rendkívüli hidegben az autóbuszok is lassabban tudnak közlekedni, amíg a közútkezelő az utak állapotát helyre nem állítja – mondták el kérdésünkre a Volánbusz Zrt. Kommunikációs Irodáján. – A vasúti csatlakozást biztosító Volán járatok az időjárási okokból késve érkező vonatokat bevárják, így Monor térségében ezen buszok esetén késések fordulnak elő. A Volánbusz Zrt. tapasztalatai alapján a vasútállomásoktól néhány kilométerre élő, az év többi részében kerékpárral közlekedő lakosok havas, hideg időjárás esetén szívesebb választják az autóbuszt, ám ez a többlet az összes utasszámhoz képest nem jelentős.
A Magyar Közút Non­profit Zrt. kommunikációs csoportvezetőjének tájékoztatása szerint a térségben lévő 4-es és 31-es főutak állapota a megelőző intézkedéseknek és a folyamatos munkálatoknak köszönhetően a legnagyobb hidegben is kielégítő volt.
– A fagyást megelőzően a főutak burkolatát elősózzuk, majd 24 órás szolgálatban figyeljük azokat – hangsúlyozta Pécsi Norbert Sándor. – A térségben tizenkét kettős rendeltetésű gépkocsi áll készenlétben, melyek mindegyike legalább 40 kilométeres útszakasz hó- és jégmentesítéséről gondoskodik. A mellékutak takarítását csak a főutak után kezdjük meg, ezért néha előfordul, hogy mire a helyszínre érnek a hókotrók, az autók már annyira letaposták a mellékútra esett havat, hogy azt nem tudjuk elkotorni, csak felolvasztással lehet eltávolítani. Mínusz hét Celsius-fok alatt a só hatásfoka is gyengébb, ezért idő kell ahhoz, hogy kifejtse hatását. Számottevő baleset a térségben eddig nem történt, a kisebb, koccanásos balesetek, árokba csúszások számáról a közútkezelőnek nincsen pontos adata.

Lakatos Zsófia

Címkék: időjárás havazás utak

« vissza

Hozzászólások (0 db)

Új hozzászólás
Új hozzászólás írásához kérjük lépjen be, vagy regisztráljon!


Jelszóemlékeztető
Regisztráció