Hosszú az út, messze a cél

Mikor ér véget a 4-es út kálváriája?

2012. november 16.
Közel 330 kilométerével hazánk egyik leghosszabb útja a régiónkat is átszelő 4-es számú főút. Emellett a legforgalmasabb, és talán pont ennek köszönhetően a legbalesetveszélyesebb jelző is megilleti. 

A 4-es főút mentén több település vezetésének és lakosságának meggyűlt már a baja a nagy forgalommal és az ebből eredő gondokkal. Üllő lakossága biztosan emlékszik még – hiszen nem is oly régen e mindennapos problémával kellett szembenézniük –, ahogyan az óriási reggeli forgalomnak köszönhetően a település központjától egészen Vecsésig csak araszolva haladt a gépkocsisor, igen sok elvesztegetett percet és bosszúságot szerezve ezzel a munkába igyekvő dolgozóknak.
                Vecsés és Üllő 2005-ben fellélegezhetett, ugyanis ekkor készült el e két települést elkerülő 13 kilométeres útszakasza, amely megoldotta a problémás közlekedést, és kivezette a lakott területről a forgalom jelentős részét. Üllőt elhagyva azonban Monoron, Monorierdőn és Pilisen továbbra is keresztülhalad a főút forgalma, pedig az eredeti tervek szerint 2009-ben el kellett volna kezdeni a településeket elkerülő további útszakasz építési munkálatait. 
A kivitelezés felgyorsítása érdekében – többek között a pilisi polgármester, Szabó Márton kezdeményezésére – 2009-ben 24 polgármester fogott össze, de ez sem volt elegendő az építkezés beindításához. A polgármesterek összefogására az volt a válasz, hogy az építkezés legkorábban 2012-ben kezdődhet meg, míg az ideiglenes forgalomba helyezés szakaszosan 2013 és 2015 között történhet meg.
                Az értesítés előzménye, hogy a fejlesztés eredetileg a Közép-Magyarországi Operatív Program (KMOP) részeként valósult volna meg, de mérete miatt a „nagy projektek” körébe kellett sorolni, s így már Brüsszelnek is jóvá kellett hagynia. Itt merült föl az első probléma, mivel a támogatási kérelem az Európai Unió szakértőjénél, az úgynevezett JASPERS-nél elbukott. Az akkori szakértői vélemény alapján a támogatási kérelemben szereplő műszaki tartalom egy újépítésű gyorsforgalmi útnak felel meg, ehhez azonban nem készült megfelelő környezetvédelmi vizsgálat. Hiába állította az akkori szakállamtitkár, Dr. Csepi Lajos, hogy a 4-es út tervezési és engedélyezési gyakorlata minden hazai jogszabálynak megfelelt, az uniós szakértők úgy tekintettek az alkalmazott eljárásra, mintha az a környezeti engedélyezési eljárás szabálytalan egyszerűsítése lett volna. Ezért biztosra mondták, hogy nem támogatják a projektet. Ennek következményeként hosszas egyeztetések után megszületett az a miniszteri döntés, amely alapján – a JASPERS véleményének megfelelően – a teljes Budapest–Szolnok útszakaszra elkészült a környezetvédelmi vizsgálat, a szükséges hatósági eljárásokkal együtt. Ettől fogva azonban autópályaként megvalósuló beruházásnak számít a 4-es számú út további szakaszának építése, amelyről a későbbiekben már M4-es autópályaként esik szó.
 
Beváltatlan ígéret
 
Hiába ígérte 2009-ben a miniszter a térség huszonnégy polgármesterének a munkálatok 2012-es megkezdését, az építkezés továbbra is várat magára. Pedig a Pest megyén áthaladó M4-es autópályának a térség közlekedéshálózata és a területszerkezet fejlődése szempontjából is kulcsfontosságú szerepe van. A szakértők szerint is ez lenne az ország egyik legsürgetőbb beruházása.
                Nem csak a szakértők vélekednek így a fejlesztésről, a hiányzó autópálya miatt jelentkező mindennapos problémákat elszenvedő települések polgármesterei is várják már az építkezés kezdetét. Pilis polgármestere, Szabó Márton lapunknak elárulta, a város vezetése úgy alakította ki a településrendezési tervét, hogy abban komoly reményeket fűzött az autópálya megépülésében rejlő gazdasági lehetőségek kiaknázáshoz. Ha az útszakasz elkészülne azáltal Pilis is vonzóbb településsé válna a befektetők számára, hiszen becsatlakozhatna az ország közlekedési hálózatába, a repülőtérről is könnyen és gyorsan elérhető lenne. Ha pedig ipari területeket is sikerülne kialakítani a terveknek megfelelően, azzal jelentősen megnövekedhetne a település adóbevétele. 
                A balesetek elkerülése végett is fontos lenne az autópálya megépítése. A lakott területeken áthaladó forgalom számtalan áldozatot szedett már a térségben. A 4-es főút Vecsést, Üllőt elkerülő szakaszának átadását követően a települések belterületén kimutathatóan csökkent a halálos balesetek száma.
 
Nagytávú tervek
 
Legutóbb a ceglédi polgármester, Földi László is – aki parlamenti képviselő – pedzegette a 4-es út építésének kérdését. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára, Fónagy János, akkor elmondta, hogy az útvonal megvalósítása több uniós programozási ciklust is érint, ezért elképzelhető, hogy a beruházásnak lesz olyan része, amely csak 2014 utánra, vagy még későbbre, akár 2020-ra valósul meg. A kormány által hozott 1222/2011. számú, a gyorsforgalmi- és a főúthálózat hosszú távú fejlesztési programjáról és nagytávú tervéről szóló határozat szerint, az Üllő–Törökszentmiklós nyugat között építendő kétszer kétsávos, összesen 89,8 kilométer hosszúságú autópálya-szakasz az első munkaciklus ütemezésében, azaz 2011 és 2016 között várhatóan elkészül.  Egyelőre még nem eldöntött, hogy az Üllőig már kiépített útszakaszt folytatják tovább, vagy az Újhartyánt Albertirsával összekötő 405-ös főutat alakítják át kétszer kétsávosra, ezzel egyben elvezetve a forgalmat az M5-ös autópálya irányába.
                Pilis polgármestere szerint nem elfogadható az az elképzelés, hogy a 405-ös út kiszélesítésével oldják meg a problémát, hiszen ezáltal a Tápióság továbbra is el lesz vágva mindentől. Szabó Márton szerint a térség elemi érdeke, hogy az autópálya az eredetileg meghatározott nyomvonalon épüljön meg.
 
Egységben az erő
 
Az M4-es autópálya megépítésére nagy szüksége lenne a térségnek, nagyobb léptékben vizsgálva az Üllőtől Berettyóújfaluig terjedő országrész várja már a pálya megépítését. A kormány gyorsforgalmi- és főúthálózat hosszú távú fejlesztési programjáról és nagytávú tervéről szóló határozata értelmében, a harmadik programciklus végéig, tehát 2024-ig, összesen 181,7 kilométer hosszúságú szakasz épülhet meg az M4-es autópályából. A régiónkat is érintő Üllő–Törökszentmiklós nyu­gat kö­zel 90 kilométeres szakaszát a legjobb esetben 2013-ban kezdhetik meg építeni. A rossz nyelvek szerint azonban az is elképzelhető, hogy az elkerülő útszakasz soha nem készül el. A túlzott borúlátás azonban nem hozhat eredményeket. Ahogy Szabó Márton is említette, talán egy újabb, szélesebb körű, az érdekelt települések között létrejövő összefogással a helyi érdekek is érvényesíthetőek lesznek.      

Varga Norbert
Címkék: 4-es út főút autópálya Szabó Márton

« vissza

Hozzászólások (0 db)

Új hozzászólás
Új hozzászólás írásához kérjük lépjen be, vagy regisztráljon!


Jelszóemlékeztető
Regisztráció