Olajszagú erőlködés

Autópiac

2014. június 26.
A gazdasági válság kirobbanásával több húzóágazat is nagy bajba került. Az ingatlanpiac után most az autópiacot vesszük górcső alá.



A hazai autópiac a gazdasági válság kirobbanása előtt virágzott. Boldog-boldogtalan egy­aránt azon törte a fejét, hogy milyen autót vásároljon. Hogy miből, az a háztartások többségében fel sem merült, hiszen vonzóbbnál vonzóbb hitelek árasztották el a kereskedéseket. Pénz nélkül is lehetett autót vásárolni, „mindössze” tíz évre kellett adósságba vernie magát az illetőnek. A bank elbírált és utalta a pénzt, az új autótulajdonosok pedig ünnepélyes pillanatok és konfettieső közepette gördülhettek ki álmuk megtestesült négykerekű csodájával az autószalon kapuján. Egyesek a négy kerék nyújtotta kényelem reményében úgy adósodtak el devizában, mintha kötelező lett volna.
A válság hatására aztán jelentősen romlott a helyzet. A bankok elzárták a pénzcsapokat, a hitelfelvétel feltéte­lei jelentősen szigorodtak ezzel arányosan a kereslet is a mélybe zuhant. Az autópiac kölcsönökből eszkábált tartópillérei recsegve-ropogva rogytak össze.
A gazdasági lufi kipukkadása után hat évvel mintha lenne némi ok a bizakodásra – mondják a szakértők. De az autópiac talán már soha nem lesz olyan, mint a válság kirobbanása előtt volt.
Az egyik legnagyobb használtautókat közvetítő weboldalon közel 300 Pest megyei autókereskedés – új és használtautó értékesítéssel foglalkozók vegyesen – regisztrálta magát. A gazdasági válság előtt ez a szám magasabb is volt, a válság hatására ugyanis számos autókereskedés húzta le a rolót.
Az új autók piaca jelentősen megsínylette a gazdasági krachot, de az elemzők szerint az idei évben már némi fellendülés várható.
A monori Tóth Autóház Kft. vezetője Kulcsár Viktória szerint régiónk autópiaci helyzete nem tér el a hazai átlagtól, így az országos helyzet teljes mértékben visszaköszön a térségben. Kulcsár Vik­tória elmondta, hogy a válságot követő időszak volt a legkritikusabb, ekkor ugyanis – egészen a tavalyi évig – a 2008-as értékesítés 30 százalékára esett vissza az eladások száma. A drasztikus csökkenés ellen nem volt mit tenni, alkalmazkodni kellett a piac igényeihez.
Az idei évben már lassú emelkedés tapasztalható – tudtuk meg az Opel Toth vezetőjétől – és a monori kereskedés is ennek tudatában alakítja ki a készleteit. Az Opelnek egyébként sincs oka a panaszra, no persze az eladási mutatói jelentősen elmaradnak a válság előtt mért adatoktól, a hazai eladási statisztikákban ennek ellenére is vezet a német autógyártó. Körülbelül 850-950 darab gépkocsit értékesítenek havonta – derült ki.
Sokan vannak, akik azt vallják, hogy új autó helyett inkább használt, de fiatal kocsit érdemes vásárolni. Az új autónak mégis van egyfajta varázsa, amely leginkább abban rejlik, hogy első tulajdonosai vagyunk, ezáltal biztosak lehetünk benne, hogy nem zsákbamacskára költöttük el a pénzünket.
Új autó vásárlása esetén az egyik legfontosabb szempont, hogy garanciát kapunk a járműre, amit használt kocsi esetében nem biztos, hogy ad a kereskedő. Márkától függ, hogy a garancia mire és mennyi időre terjed ki. A monori kereskedés két év teljes körű és két év kiterjesztett garancia­szol­gál­ta­tást nyújt eladó autóira, így az éves karbantartáson túl jelentősebb költséggel nem kell számolnia a tulajdonosnak ez idő alatt.
Mint megtudtuk a kisebb autók esetében inkább a benzineseket keresik, míg a nagyobb autók inkább dízelmotorral a gépháztető alatt fogynak. A tulajdonos felmerülő igényei döntik el, hogy melyik éri meg számára jobban. A benzinmotoros autók ára alacsonyabb és a javíttatásuk, karbantartásuk is olcsóbb, mint a dízeleké. Utóbbiak azonban kevesebbet fogyasztanak. A benzines autók a városban kevesebb kilométert utazók kedvencei, a dízelek inkább a városon kívüli használatra, hosszabb utakra termettek – magyarázta Viktória.
A dízelmotorok gyártásában élen jár az Opel szentgotthárdi gyára, ahol a márka új 1.6 CDTI motorjai készülnek, amelyek elsőként teljesítik az Euro6 környezetkímélő kipufogási szabványt, csöndes járása miatt pedig suttogó dízelnek nevezte el a szakma. E motorokkal az autók várható fogyasztása 3,7-3,9 literre csökkenhet.
Az autópiac fellendüléséhez mindenek előtt pénz kell. Méghozzá a magánszemélyek pénztárcájába kellene belőle több – tudtuk meg A. Imre szakértőtől. A bankok részéről ugyanis működik az ösztönzés: kedvező hiteleket kínálnak ismét a vásárlóknak, csak közülük sokan már a hitelkérelem benyújtása előtt fennakadnak a szűrőn. Ez pedig általában az alacsony keresetnek, vagy az önerő hiányának köszönhető. Amire szükség van minden vásárlás során: újabban a vételár 20 százalékával kell rendelkeznie a vásárlónak, ha új autót szeretne. Ez pedig így van rendjén – nyugtázta A. Imre, majd elárulta, hogy régebben az sem volt meglepő, mikor valaki egyetlen buszjeggyel a zsebében, nulla forintból – a kérhető ajándékok sokaságával felszerelve – vásárolt új autót. Persze az ilyen vevők azóta valószínűleg elvesztették a gépjárművüket.
Az állam is tett intézkedéseket az autópiac megsegítésére, a Magyar Nemzeti Bank kedvező, mindössze 2,5 százalékos lízinggel segíti a cégeket. Akik sokkal inkább költenek az autóvásárlásra, mint a magánszemélyek. Ezt példázza az is, hogy az újautó forgalomba helyezések jelentős többsége, mintegy 70-75 százaléka céges, míg a magánszemélyek vásárlása a piac körülbelül 30 százalékát teszi ki.
A piaci mutatók alakulása egyelőre kedvezőnek tűnik, a monori régióban is megnövekedett az autók iránt érdeklődők száma. A legkeresettebb típus a praktikus, takarékos városi autó, amely a fiatalok, idősek, de még a családok számára is kedvező választás lehet.
A várakozások szerint idén 60 ezernél is több személyautót értékesíthetnek az országban, a piac talpra állásáig azonban még jó néhány évnek el kell telnie.
Varga Norbert


Címkék: autó használt autó gépkocsi autópiac autókereskedés gyártás motor

« vissza

Hozzászólások (0 db)

Új hozzászólás
Új hozzászólás írásához kérjük lépjen be, vagy regisztráljon!


Jelszóemlékeztető
Regisztráció