Tovább húzódik az M4-es építése

2012. január 4.
Szerencsésen kell összeállniuk a csillagoknak, hogy 2013-ban elkezdődhessen az M4-es Pest megyei szakaszának megépítése.

Az építés megkezdésére legkorábban 2012-ben kerülhet sor, míg az ideiglenes forgalomba helyezés szakaszosan 2013 és 2015 között történhet meg – tájékoztatta két évvel ezelőtt dr. Csépi Lajos szakállamtitkár a térség hu­szonnégy polgármesterét, akik közösen fordultak az államhoz az M4-es autópálya Mo­nor–Pilis elkerülő szakaszának mielőbbi megépítése miatt.
    A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) tájékoztatása szerint azonban 2012-ben már biztosan nem kezdődik meg az építkezés.
    – Az M4 autópálya M0–Cegléd közötti szakasz előkészítése folyik, jelenleg a tervek készülnek – mondta el lapunknak Loppert Dániel a NIF kommunikációs vezetője. – Ezen belül az engedélyezési terv elkészült, az építési engedélyezési eljárás folyamatban van. Ezzel párhuzamosan készül a kiviteli terv is. A kivitelezés ütemezését az előkészítési munkálatok lezárultát követően, várhatóan 2012 év közepe után lehet elkezdeni.
    Mint arról lapunkban korábban beszámoltunk, az M4-es építkezését az eredeti tervek szerint már idén be kellett volna fejezni. Hogy mégsem így lett, abban nagy szerepe volt a rosszul végrehajtott engedélyezési eljárásnak, így az unió nem támogatta a projektet. A fejlesztés eredetileg a Közép-Magyarországi Operatív Program (KMOP) részeként valósult volna meg, mérete miatt a „nagy projektek” körébe kellett sorolni, amely brüsszeli jóváhagyást igényelt. A támogatási kérelem azonban már az Európai Unió szakértőjénél, az úgynevezett JASPERS-nél elbukott, mivel nem készült megfelelő környezetvédelmi vizsgálat. A hazánk által beadott pályázatban ugyanis földrajzilag és időben is ütemezett fejlesztésről szólt, amely a magyarországi joggyakorlat szerint nem vitatott. A környezetvédelmi vizsgálatok is ennek megfelelően készültek el. A JASPERS szakértők szerint azonban a teljes Pest megyei szakasz környezeti hatásait együtt kellett volna vizsgálni. Ezért a beadott 5-9 km körüli hosszúságú szakaszok sem részeiben, sem egészében nem feleltek meg az EU elvárásainak.
    Ezt követően hosszas egyeztetéssorozat eredményeképpen született meg 2009. október 8-án az a miniszteri döntés, amely rögzítette a fejlesztés irányát, a projekt műszaki tartalmát, illetve a követendő eljárásrendet. A döntés lényege, hogy – a JASPERS véleményét elfogadva – a teljes Budapest–Szolnok szakaszra elkészül az M4 autópálya kétlépcsős környezetvédelmi vizsgálata a szükséges hatósági eljárásokkal. Ezt követően megszülethet az autópálya építési engedélye.
    Az M4-es autópálya Pest megyei szakaszának építése október végén a parlamentben is napirendre került.
    – A Pest megyén és Jász-Nagykun-Szolnok megyén is áthaladó M4-es autópálya a térség közlekedéshálózata és a területszerkezet fejlődése szempontjából is kulcsfontosságú – mondta felszólalásában Földi László országgyűlési képviselő, Cegléd polgármestere.
    – A régóta várt M4-es autópálya-építés Pest megyei szakasza a kiemelkedő forgalom és a sok baleset miatt mind a helyben lakók, mind a szakértők szerint az ország egyik legsürgetőbb beruházása – hangsúlyozta válaszában az államtitkár. – Ennek megfelelően a beruházás második helyen áll a 193 elemből álló országos rangsorban, a kormány frissen elfogadott fejlesztési programjának legelső programciklusában szerepel, sőt, az Új Széchenyi Tervnek egyik kiemelt projektje. Pest megyében, sajátos helyzetéből adódóan, a közúthálózat-fejlesztésre fordítható források előteremtése nehezebb, mint másutt. 
    – Bár a térség a központi régió tagja, a statisztikai mutatók alapján még sincs jó helyzetben. Ennek meghatározó oka, hogy elmaradt a régió tőkevonzó képessége, a befektetők ugyanis szívesebben mennek olyan helyre, ahol az autópályás elérhetőség is biztosított. Az elkészült és átadott 4-es út ezért jelentős változást eredményezhetne a térségben élők életminőségének javításában – folytatta a képviselő, majd Fónagy Jánoshoz, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkárhoz feltett kérdésében arra kereste a választ, hogy a kormány fejlesztési célkitűzései tartalmazzák-e a Budapest–Cegléd gyorsforgalmi úttal kapcsolatos fejlesztést.
    A 2014 és 2020 közötti uniós tervidőszakra nézve a megfelelő forráskeretek biztosítása a 2013-ig kialakítandó közösségi finanszírozási szabályok alakulásának, majd azt követően az egyeztetések eredményének a függvénye. A kivitelezés legkorábban 2013-ban indulhat el. Egyúttal vizsgáljuk az M0–Cegléd közötti szakasz esetében az Újhartyánt Albertirsával összekötő 405-ös főút kétszer kétsávossá alakításának a lehetőségét is. Ez kihasználja a már meglevő üllői elkerülőt, és segítséget jelenthet a fővárosba irányuló agglomerációs gépjárműforgalomnak is, tehát csökkenti a balesetveszélyt.
Papp János
Címkék: M4

« vissza

Hozzászólások (0 db)

Új hozzászólás
Új hozzászólás írásához kérjük lépjen be, vagy regisztráljon!


Jelszóemlékeztető
Regisztráció